Beiträge von xenophanes


    Ich habe letztens den <i>Beowulf</i> in zwei Übersetzungen (Genzmer und Lehnert) gelesen sowie das <i>Gilgamesch-Epos</i> in der Neuübersetzung von Stefan M. Maul. Die Anregung dazu kam ebenfalls von Beiträgen im hiesigen Klassikerforum.


    Wobei die beiden natürlich im Zentrum des Klassikerkanons angesiedelt sind :zwinker:



    CK


    Heidegger - Gesamtausgabe /Band 32 Hegels Phänomenologie des Geistes :zwinker: Und danach: Edmund Husserl / Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenlogischen Philosophie (Alles nur wegen Nietzsche :breitgrins:)


    Mein Beileid :breitgrins:


    CK


    [size=9pt]Ich lese im Moment Thomas Mann's Buddenbrooks und bis jetzt gefällt es mir sehr gut. [kaufen='3596169739'][/kaufen]


    P.S.: Das ist mein erster Beitrag hier im Forum. Also erstmal ein "Hallo" an Euch![/size] :winken:


    Willkommen. Diesen Roman habe ich bereits drei Mal gelesen. Ein großartiges Buch.


    CK


    Könnt ihr mir eine gute Oper als Einsteiger empfehlen, die nicht zu schwierig für den Anfang ist. Danke.[/size][/color][/font] :klatschen:


    DIE klassische Einstiegsoper ist Mozarts "Die Zauberflöte". Zusätzlich zu den genannten ist sicher auch Beethovens "Fidelio" geeignet.


    CK


    Ein sehr stimmungsvolles, zu Prag passendes Buch, allerdings weit davon entfernt, sich in hohen Platz in meinen Lieblingslisten zu erobern.


    Ich habe mich nach der Lektüre auch gewundert, wie ein so schlechtes Buch so prominent werden kann.


    CK

    Hallo!



    Der Wallenstein von Döblin ist m.E. weitaus lohnender, zumindest aus literarischer Sicht. Ein wenig mehr steht dazu im Döblin-Ordner (wenn ich mich recht erinnere).


    Ich will ihn auch nicht primär als Literatur lesen, sondern als historische Biographie. Außerdem las ich bisher von Golo Mann noch nichts.


    CK

    Hallo!



    Ich entdeckte Franz Werfel neu durch seinen Roman "Verdi - Roman der Oper", den ich letztes Jahr (2007) las und ich war ganz hin und weg von der Atmosphäre und der Geschichte. Ich war so begeistert, dass ich den Roman gleich zweimal zu Weihnachten verschenkte. :breitgrins:


    "Verdi" habe ich auch gerne gelesen. Ansonsten noch den "Abituriententag" in Schulzeiten. Leider bisher nicht mehr.


    CK

    Und Bleak House kriegt jetzt eine Chance von mir :zwinker:
    Ich habe das Buch im Regal stehen, fand es von der Thematik her aber nicht sehr verlockend.


    Dann lasse ich jetzt noch die Britannica ein gutes Wort für Dickens einlegen:


    "Charles John Huffam Dickens English novelist, generally considered the greatest of the Victorian era. His many volumes include such works as A Christmas Carol, David Copperfield, Bleak House, A Tale of Two Cities, Great Expectations, and Our Mutual Friend.


    Dickens enjoyed a wider popularity than had any previous author during his lifetime. Much in his work could appeal to simple and sophisticated, to the poor and to the Queen, and technological developments as well as the qualities of his work enabled his fame to spread worldwide very quickly. His long career saw fluctuations in the reception and sales of individual novels, but none of them was negligible or uncharacteristic or disregarded, and, though he is now admired for aspects and phases of his work that were given less weight by his contemporaries, his popularity has never ceased and his present critical standing is higher than ever before. The most abundantly comic of English authors, he was much more than a great entertainer. The range, compassion, and intelligence of his apprehension of his society and its shortcomings enriched his novels and made him both one of the great forces in 19th-century literature and an influential spokesman of the conscience of his age.


    [...]


    But, besides giving new life to old stereotypes, Pickwick displayed, if sometimes in embryo, many of the features that were to be blended in varying proportions throughout his fiction: attacks, satirical or denunciatory, on social evils and inadequate institutions; topical references; an encyclopaedic knowledge of London (always his predominant fictional locale); pathos; a vein of the macabre; a delight in the demotic joys of Christmas; a pervasive spirit of benevolence and geniality; inexhaustible powers of character creation; a wonderful ear for characteristic speech, often imaginatively heightened; a strong narrative impulse; and a prose style that, if here overdependent on a few comic mannerisms, was highly individual and inventive. Rapidly improvised and written only weeks or days ahead of its serial publication, Pickwick contains weak and jejune passages and is an unsatisfactory whole—partly because Dickens was rapidly developing his craft as a novelist while writing and publishing it. What is remarkable is that a first novel, written in such circumstances, not only established him overnight and created a new tradition of popular literature but also survived, despite its crudities, as one of the best known novels in the world."